Αναρτήθηκε από: firfiris | Οκτώβριος 10, 2007

Έχω μια τίγρη μέσα μου, άγρια λιμασμένη…

Εψές είχα την τύχη να πάω να δώ τον Ψαραντώνη στο αρχοντικό της οδού Αξιοθέας. Μετά που μου επέρασεν η κατάθλιψη που δεν εμείναν σπίτια για πούλημα στην παλιάν την Λευκωσίαν (Όποιος ξέρει τζιαι όποιος γνωρίζει οτιδήποτε πέτε μου που τα καλά), εκάτσαμεν να ακούσουμεν.

Τον Ψαραντώνην άκουσα τον για πρώτη φορά στο Ηράκλειον που ήμουν δόκιμος στο εστιατόριον «οι εφτά μπαλτάδες» αν δεν καμνω λάθος. Έκαμεν μου εντύπωσην αμέσως η φωνή τζιαι η λυρικότητά του. Όσοι δεν ξέρετε τον κύριον χάννετε πραγματικά έναν που τους τελευταίους ίσως δημιουργούς ελληνικής μουσικής του χαϊρκού που εμείναν.

Εμφανισιακά δεν λέει πολλά αλλά ταιριάζει απόλυτα με το ύφος της μουσικής του. Μοιάζει σαν μια διασταύρωση του Λεονάρντο ντα Βίντσι, του Ιωάννη του Προδρόμου τζιαι αθρώπου των σπηλαίων. Το τελευταίο δεν το λαλώ ειρωνικά. Η μουσική τού είναι όντως προϊόν καλλιτεχνικής διάνοιας, με μιαν Κρητικοβυζαντινήν λιτότηταν τζιαι με μιαν προτόγονην τζιαι ανώθευτην τραχύτητα, παρόμοια με τον αδελφόν του, τον Νίκο Ξυλούρη.

Θυμούμαι σε μιαν ταβερνούαν στην Κρήτην όταν ήμουν για εκπαίδευση με τον στρατόν, τωρά εν Ηράκλειον που ήταν; Εν, Ρέθυμνο που ήταν; Θα σας γελάσω. Τέλοσπάντων, σε έναν απάχικο εκαθούμασταν με θκυο-τρείς σειράδες εξοδούχους τζιαι επίνναμεν τη ρακή μας τζιαι εβράζαμεν στην φωθκιάν που ανάψαν στην μέση της εσωτερικής αυλής που εκαθούμασταν. Σε κάποια φάση ένας τραβά μια λύρα τζιαι δώστου χορό τζιαι τράππηδον οι γέροι. Πισκάλα τζιαι να πισκαλίσεις, σφύρα τζιαι να σφυρίσεις, εγίνηκεν παναϋριν σωστόν. Σε κάποιαν στιγμήν γυρίζει ένας γέρος τζιαι λαλεί μας «Σα δεν ντρέπεστε ορέ κουτσούβελα; Να χορεύουν οι γέροι και να κάθονται οι νιοί;» Αντραπήκαμεν αλλά μετά που ένα ακόμα ποτήρι εσηκωθήκαμεν πάνω τζιαι εδείξαμεν τον νού μας μαζί με τους υπόλοιπους. Εμάς τους Κυπραίους στην Κρήτην αγαπούσαν μας πολλά τζιαι όπου επαένναμεν ετζερνούσαν μας πάντα. Γυρίζει ένας γέρος τζιαι λαλεί μου «Εμείς τους Τούρκους εδκιώξαμεν τους το ’12. Εσείς τί καρτεράτε ακόμα;» Εχαμογέλασα, εν του είπα τίποτε γιατί έν έθελα να αρχίσω συζήτηση, τζιαι ετσουγκρίσαμεν.

Τούτον το πνεύμαν το συντροφικόν ένιωσα το όταν ήρτεν το λοιπόν ο Ψαραντώνης στην Χώρα. Εσηκώθηκαν οι γεναίτζιες εχορέψασιν, ετραουδήσαμεν ούλλοι μαζί το «Αγρίμια τζι αγριμάκια μου’ τζιαι το «Πότε θα κάνει ξαστεριά» τζιαι μάλιστα στο δεύτερον εξελαρυτζιάστικα. Μακάρι νάχαμεν τζιάλλους τραουδηστές που το έργον τους να αντανακλά όϊ μόνο τη δουλειά τους αλλά τζιαι το ήθος του.

Εν πολλά όμορφη η Λευκωσία. Είμαι σίουρος ότι εν τζιαι οι άλλες μας οι πόλεις ωραίες, αλλά έτσι νύχταν, πού αλλού να την έβρεις;

Responses

  1. Poupote gamwto, poupote.

  2. Η εντος των τειχών Λευκωσία την νύχτα είναι απίστευτη…μου αρέσει να χάνομαι στα στενοσόκακκα -μἐρα -νύχτα, αλλά το βράδυ, όταν δροσίζει ανακαλύπτεις νέες πτυχές…μυρωδιές, εικόνες, ανθρώπους (ενδιαφέρον και μη). Για να είμαι ειλικρινής άρχισα να ανακαλύπτω και τις ομορφιές της Λεμεσού …δοκίμασε το! gnapp

  3. εγω εν θα αναφερθω για την Λευκωσια γιατι ετσι τζιαλλιος ειμαι ερωτευμενη μαζι της.
    εγω εννα πω για το γεγονος οτι υπαρχουν κυπραιοι που δεν ξερουν ποιος εν ο Ξυλουρης. Μια φορα εσυζητουσαν καποιοι διπλα μου για τον Ξυλουρη. Τζιαι γυριζει ενας τζιαι ρωτα με αν εγω εχω καμια ιδεα ποιος εν ο τουτος. αντραπηκα τζιαι μονο που ετεθηκε ετσι ερωτηση. οι αλλες διπλα μου, η παρεα μου, εν ειχαν ιδεα ποιος ηταν..

    Πλεον εν ξερω αν εν εγω που ειμαι η παραξενη που μου αρεσκουν κατι λαικα, κατι καζαντζιδης, πουλοπουλος, ή τουλαχιστον να ξερω ποιος εν ο Ξυλουρης. Κατα την γνωμη μου εσhει καποια τραγουδια που εν «αμαρτια» ή το τουλαχιστον προσβολη να μεν τα ξερεις ή να μεν εσhεις μια ελαφρα ιδεα ποια ενι.

    τζιαι ρωτω σας, η νεα γενια, τουτη του ’90, αμαν μεγαλωσουν εννα εσhει εστω τζιαι εν ποσοστο που να τα γνωριζει τουτα?? ατε εμας πες ηταν τα τραγουδια του τζιαιρου των γονιων μας τζιαι λιο πολλα ακουαμεν τα. τωρα τι γινετε?

  4. Η παλιά Λευκωσία, δε λειτουργεί και για σας καμιά φορά σαν απόλυτο ηρεμιστικό;
    Χάνεσαι στα έρημα στενά, τα ξεχασμένα από το χρόνο και νιώθεις πως είσαι και πάλι δεκαεφτά…
    Απολαμβάνεις ένα καφεδάκι ή ένα κρασάκι στα »καλά καθούμενα» ή στο »οκτάνα» κι έχεις στη στιγμή ξεχάσει ότι πριν λίγη ώρα αγχωνόσουν για δουλειές, χρήματα, προβλήματα…

    Απίστευτη μορφή ο Ψαραντώνης, Φιρφιρή, αυθεντικός λυράρης. Σου εύχομαι να τον απολαύσεις live και στα Ανώγεια κάποια στιγμή…

  5. Συμφωνώ με τα όσα λέτε για την παλιά Λευκωσία. Φιρφιρή μάλλον εκαθούμασταν σε διπλανά σανιδο-καθίσματα. Ήταν όντως ωραίος ο Ψαραντώνης και η υπόλοιπη του παρέα. Εν σπουδαίο πράμα να ακούεις μουσική με την οποία να μπορείς να ταξιδέυκεις.
    Εν να γίνω λίο πεζή και θα συμπληρώσω στην περιγραφή σου για την εξωτερική εμφάνιση του Ψαραντώνη λέγοντας ότι μου θυμίζει τζίνο τον τύπο μες τους Πειρατές της Καραϊβικής που εν σαν χταπόδι…τον Davey jones…αν το θυμούμαι σωστά…;-P

  6. Ηρεμιστικό. Ναι, καλα το είπες

    Εν φυσικό να τραβά τις ψυσιές η παλιά Λευκωσία – εν η ηλικία του τόπου, εν όπως το φορτισμένο πεδίο. Οταν θωρείς ένα κτίριο 100 ή 500 χρονών θωρείς την ίδια ώρα όσους επεράσαν που μέσα του ,ίσως τζιαι μιαν ασυναίσθητη ηχώ που τις χαρές τζιαι τις λύπες τους.

  7. Egw prosopika thorw kati exypnous pou eftasan jie egorasan ospou itan ftina jie twra epiasen me i pikka pou en eprolava jie klaiw tziai thelw..

    An eshei kamian anagnostrian pou eshei prikan mes tin palian tin lefkosia, thelw na xereis pos isoun panta o megalos mou erotas.

  8. htan mia uperoxh vradia, pragmatika! opws k h sunaulia twn xicaz!! einai gegonos oti uparxoun stigmes se touton ton topo pou en mporeis na tis vreis allou. opws ena meshmeri kuriakhs sthn aulh tou 8emistoklh sto omodos na trweis mousakka tzai na milas me oullon ton kosmo san en tous 3ereis. k na tous niw8eis omws dikous sou an8rwpous. k na kameis k uposxesh oti en na 3anapaeis na tous deis k na 3ereis oti an den krathseis tzeinh thn uposxesh en na apogohteuseis ton eauto sou. touth h oikeiothta pou sou prosferoun kapoies stigmes sthn kupro nomizw en pou ta pio polutima proterhmata ths. 😉


Σχολιάστε

Kατηγορίες

