Αναρτήθηκε από: firfiris | 18 Ιουνίου, 2007

Η ποίηση την σήμερον ημέρα

Στερούμαστεν πολλά πράματα σήμερα. Στερούμαστε λεφτά, στερούμαστε εμπειρίες, στερούμαστε σέξ (κάποιοι τουλάχιστον, για τους υπόλοιπους high five), αλλά κυρίως στερούμαστε παιδεία. Στα σχολεία κάμνουν μαθηματικά, λογιστική, παρερμηνευμένην ιστορία, ελληνικά, χημείες τζιαι φυσικές τζιαι τίποτε άλλο. Τζιαι το ποιό σημαντικό για τον νέον άθρωπο, μαζί με τη μουσική, αφήνουμεν το πίσω. Το μόνο μάθημα που μπορεί να κάμει αντίλογο με τις ανησυχίες του νέου, με την ορμήν της εφηβίας, την αισιοδοξία της νεότητες, που μιλά για τον έρωτα, το παρελθόν, το τί μέλλει γένεσθαι, την κοινωνία, την ζωή, τον θάνατο, τα πάθη του αθρώπου, τα ελαττώματα του, τα προτερήματα του τζιαι βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση της αλήθειας δεν το διδασκόμαστε. Θέλετε κύριοι να πάει ο κόσμος μπροστά; Διδάξετε ποίηση!

Τζιαι δεν εννοώ 3-4 νομπελίστες (που όσο καλοί τζιαι νάναι αποτελούν μόνο δείγμα οι 2-3 περιόδοι που τους αφιερώνετε) αλλά ποίηση τζιαι Ελληνική τζιαι παγκόσμια, ποίηση γνωστή τζιαι άγνωστη. Φυσικά θα μου πείτε «Καλάν ρε κουμπάρε, εννα κάτσουν οι μιτσιοί 14-16 να δκιαβάσουν ποίηση τη στιγμή που ο νούς τους εν πάς το γ*****; Έν έχουμεν άλλα πράματα να κάμουμεν καλλύτερα;» Τζιαι απαντώ.

Ποιός έφηβος δεν ξέρει τον Νίκο Καββαδία; Είτε την ποίηση του είτε την μελοποιημένη του ποίηση; Ο Καββαδίας ενσαρκώνει τέλεια την τάση φυγής του εφήβου. Ξεκινούμεν που τζιαμαί. Είναι ο νέος μας δραματικός τζιαι απαισιόδοξος; Δώστε του να δκιαβάσει Ουράνη, ή έστω να ακούσει μελωποιημένο Ουράνη που τα Διάφανα Κρίνα, τζιαι Καρυωτάκη (που προσωπικά δεν τον συμπαθώ) τζιαι Beaudelaire να δεί τί εστί ψυχοπλάκωμα. Εν ερωτευμένος; Δώστε του να δκιαβάσει τα σονέττα του Σαίξπηρ να δεί τι εστεί έρωτας ή Yeats.

Μισά τους δικούς του; Δώστε του να δκιαβάσει Sylvia Plath ή Emily Dickinson να του φύει η πελλάρα. Εν αισιόδοξος τζιαι ερωτευμένος με τη ζωή; Δωρίστε του τα άπαντα του Walt Whitman. Εν νευριασμένος, δώστε του να δκιαβάσει Allen Ginsberg την Κραυγή να δεί ότι δεν είναι μόνος του. Τζιαι συνάμα να πλουτίνουμε τζιαι το λεξιλόγιό μας.

Γιατί δεν διδάσκονται οι μαθητές μας τους βασικούς ποιητές τζιαι μετά που μόνοι τους, εαν το θελήσουν, να ψάξουν το θέμα περισσότερο; Πώς να καταλάβουν οι μαθητές μας τον πόλεμο αν δεν διαβάσουν Siegfried Sassoon ή το Wasteland T. S. Elliot ; Δώστε μου έναν καλό λόγο γιατί να μην διδάσκεται ο Keats, o e.e. cummings με την χαλασμένη τη γραφομηχανή, o Robert Frost, o Mayakovski, Anna Ahmatova, Ezra Pound, Pablo Neruda, F. G. Lorca, Ghoete ή o Thomas Hardy; Η λίστα ατέλειωτη (ναι λατρέυω τους Αγγλόφωνους τζιαι δεν αντρέπουμαι).

Εντάξει, είπαμεν είμαστεν Έλληνες να διδάσκουμεν τους Έλληνες. Έσιει τζι άλλους ποιητές εκτός που τον Ρίτσο, τον Καβάφη, τον Ελύτη τζιαι τον Σεφέρη. Γιατί όχι Κική Δημουλά, Βασίλη Βασιλικό, Καίσαρ Εμμανουήλ, Λιπέρτη τζιαι Μιχαηλήδη ή Παντελή Μηχανικό που εν τζιαι Κυπραίοι, Μανώλη Αναγνωστάκη, Τίτο Πατρίκιο, Νίκο Καρούζο, Αθηνά Παπαδάκη ή Νάσο Βαγενά; Η λίστα επίσης ατέλειωτη.

Η Ποίηση με πέντε λέξεις συμπυκνώνει αισθήματα τζιαι ιδέες που στέκουν στο χρόνο, που ερμηνεύονται ανάλογα με τις εμπειρίες του καθένα, που εν προσωπική όπως την πίστη μας. Τζιαι ίσως, λέω ίσως διότι δεν είμαστεν ούλλοι οι ίδιοι, να κάτσουμεν κάποιον απόγευμα μόνοι μας, μακρία που την βουή της πόλης τζιαι να δκιαβάσουμε την ποίηση φωναχτά, να σηκωθούμεν που την καρέκλα τζιαι την τηλεόραση τζιαι να δκιαβάσουμεν δυνατά τζιαι φωναχτά, παντές τζιαι ξεκινούμεν επανάσταση. Να σημειώσουμε με μολύβι δίπλα που ένα στοίχο που αγαπήσαμε ή που μας επροβλημάτισε τζιαι να δκιαβάζουμεν τζιαι να ξαναδκιαβάζουμε το στοίχο για να τον εμπεδώσουμε, παντές τζιαι μαχούμαστε να αποκρυπτογραφύσουμε τον William Blake.

Ίσως τότε να πιάσουμε μολύβι τζιαι να γράψουμεν τζιαι εμείς. Αν συμφωνείτε μαζί μου πατάτε πλέϊ πουκάτω να ακούσετε το ερωτοτράγουδο του Τζ. Άλφρεντ Προύφροκ toy T. S. Eliot (σόρρυ αλλά εν ήβρα την ορίτζιναλ ηχογράφηση αλλά εν εξίσου καλό) που μιλά για τον ευτελισμό του ανθρώπου τζιαι για το πόσον επιφανιακός έγινε, για την αβεβαιώτητα τζιαι την δειλία του, ακριβώς γιατί δεν κατανοεί τα βαθύτερα νοήματα του κόσμου. Ξέρουμεν του δημιουργούς τζιαι αγνοούμεν τα έργα, ή όπως έγραψεν τζιαι ο Έλιοτ, «in the room the women come and go, talking of Michelangelo» . Ακούτε τες λέξεις πώς ρέουν σαν το νερό μες το αυλάτζι τζιαι απολαύστε τες. Τζιαι στο τέλος να απαντήσουμε καταφατικά στο ερώτημα του ποιητή «ΝΑΙ! Τολμούμε να διαταράξουμεν το σύμπαν!»


Σχόλια

  1. εννά λαλούσα καλύτερα μουσική, Σαββόπουλο, παπακωνσταντίνου, πυξ λαξ, αγγλική ροκ, κόμα τζαι χιπ χοπ, ραπ.
    Οι μαθητές πολλά εύκολα εννά ενδιαφερθούν για μουσική παρα ‘ξερή’ ποίηση για την οποία εν εξακανακούσαν ποττέ τίποτε.

    Ενώ εύκολα εννα ενδιαφερούν να συζητήσουν τραγούδια που ακούν καθημερινά τζαι αγαπούν τζαι παίζουν στην κιθάρα.

  2. κάποια τραγούδια ναι, δεν αμφιβάλλω γιαυτό τζιαι ανάφερα πως μαζί με τη μουσική πρέπει να διδάσκεται η ποίηση. αλλά όσο αντιπολεμικός και να είναι ο ντύλαν ή αντικαπιταλιστές οι μάσσιβ αττάκ το wasteland του έλιοτ θα είναι πάντα πιό μπροστά γιατί ο λόγος είναι μουσική από μόνος του και δεν γράφεται γι ανα ανταποκριθεί στη μουσική, ούτε γιατί έχουν λόγο οι δισκογραφικές ούτε γιατί προσβλέπει σε πωλήσεις δίσκων. Άσε που οι πλείστοι ποιητές εβιώσαν τις καταστάσεις που περιγράφουν ενώ οι πλέιστοι τραγουδιστές, πχ ο μπόνο, μιλούν για πόλεμο και φτώχεια χωρίς να την έχουν βιώσει οι ίδιοι στην πρωτότυπη μορφή της. Το Καλημέρα Ελλάδα για παράδειγμα του Βουρλιώτη όντος είναι γεμάτο νεύρο τζιαι θυμό αλλά η Κραυγή του Γκίνσμπεργκ εν σε κατηγορία που μόνο του.

  3. Πολλά απλά επειδή θέλεις καθηγητές με…τελοσπαντων να εχουν τα κατάληλα προσόντα, αντίληψη τζιαι όρεξη να ασχοληθούν με το θέμα.

    Τζιαι τα λία που διδάσκοντε εν αρκετά. Εν ήδη αρκετά δύσκολο να απαιτείς που τον κάθε κουρούπεττο να κατανοεί τι εθελε να πει ο Καβάφης.
    Αν εσηει κλίση προς την ποίηση ο έφηβος εννα αρκέψει να θκιεβάζει που μόνος του

    Δυστυχώς το διδαχτικό μας σύστημα εν διαστάυρωση μεταξύ Αγγλιας τζιαι Ελλάδας αρα οι κυπραίοι ποιητές εν αουτσάιτερ

  4. Το ότι δε διδάσκεται η ποίηση εκτενώς δεν είναι θέμα καθηγητών, άλλωστε η ύλη είναι προκαθορισμένη από το υπουργείο.
    Το μεγαλύτερο από το κομμάτι της λογοτεχνίας στο οποίο αναφέρεσαι στην ηλικία των 15,16 και 17 δεν έχει τη βαρύτητα που αποκτά σε μεγαλύτερες ηλικίες.Δίχως τη συμβολή του Θάνου Μικρούτσικου,για παράδειγμα,η ποίηση του Καββαδία δύσκολα θα είχε κερδίσει το ενδιαφέρον των ηλικιών αυτών.
    Προσωπική μου άποψη είναι ότι τα κείμενα λογοτεχνίας που διδάσκονται στο σχολείο είναι σοφά επιλεγμένα,καθώς αγκαλιάζουν την ιστορία,τις αγωνίες ,τις ιδέες και τους μεγαλύτερους αγώνες του ελληνισμού.Και η κυπριακή ανθολογία καταλαμβάνει ιδιαίτερα σεβαστό μέρος της ύλης.
    Αυτό που προσπαθώ να πω είναι ότι κι εμένα μ’αρέσει ο Καββαδίας…Μακάρι να μπορούσα να διδάξω ακόμα και Κατερίνα Γώγου…Εφόσον όμως η ύλη είναι περιορισμένη,δε μπορείς να βγάλεις απ’έξω το »Άξιον Εστί» και να βάλεις τις περιπέτειες ενός ασυρματιστή , όχι γιατί έχουν μικρότερη ενδεχομένως αξία αλλά πολύ απλά γιατί δεν αποτελούν υλικό που συνδέεται άμεσα με βασικές γνώσεις που πρέπει να δοθούν στους μαθητές.
    Φυσικά δεν υπάρχουν μόνο οι νομπελίστες στην ύλη,υπάρχει κι ο Μόντης, ο Μηχανικός, ο Καρυωτάκης, ο Αναγνωστάκης και τόσοι άλλοι.
    Επαναλαμβάνω,η ύλη είναι περιορισμένη και αδυνατεί να διευρύνει τους ορίζοντες των μαθητών.Μήπως τελικά είναι η εποχή μας που μας απομακρύνει από την τέχνη;Μήπως ακόμα οι προηγούμενες γενιές (γενιές που έχουν βιώσει πολέμους και προσφυγιές) δεν είχαν τα κατάλληλα εφόδια για να μυήσουν κι εμάς σε ουσιαστικότερα ενδιαφέροντα;
    Υ.Γ: Όταν παραθέτουμε στίχους του Γ.Ρίτσου, είναι απαράδεκτο να σημειώνουμε το όνομα του ερμηνευτή(Ξυλούρης), αντί το όνομα του δημιουργού-αναφέρομαι σε προηγούμενο post.

  5. pas to teleftaio to sholio eheis dikaio. apla akousa to jinin tin imera pou to radio jie irten mou 🙂

  6. svoura plz σταματάτε ως καθηγητές να ρίφκετε το φταίξιμο στο υπουργείο, εν ηλίθιο.
    Ο υπουργός εν ένας, εν τζαι μπορεί να ασχολείται με έτσι ‘λεπτομέρειες’ ούτε έσιει απευθείας feedback που τους μαθητές.

  7. εγω εννα σταθω σε κατι αλλο που ηδη ειπωθηκε. οτι ουλλοι οι μαθητες εννεν σε θεση να κατανοησουν τζαι να αγαπησουν την ποιηση. δαμε λαλεις τουσ για θηβαιο, διαφανα κρινα κτλ (αφου εμιλησετε τζαι για μουσικη) τζαι παντεσ τζαι ακουν τουρτζικα αφου εν καταλαβουν τζε δεν αντιλαμβανουνται την ομορφια τζαι την πικρια που θελουν να πουν τα τραγουδια. προτιμουν να περιοριστουν σε κοκκινου τζαι σακη που απλα λαλουν τα πραματα ξεκαθαρα πχ. σ’εχω ερωτευτει. φανταστου να τουσ βαλεισ να θκεβαζουν ποιηση. προσωπικα εν πιστευκω οτι εχουν ουλλοι την δυνατοτητα να αντιληφθουν τζαι να κατανοησουν το βαθοσ καποιων ποιητων. ξερω οτι σε πολλουσ μπορει να αρεσει τελικα η ποιηση αλλα λογω του οτι εν πολλα περιοπισμενη στο σχολειο να μεν τουσ δωθει η ευκαιρια να ασχοληθουν μαζι τησ. αλλα καποτε στη ζωη τουσ εννα γυρισουν πισω τζε εννα την εβρουν μπροστα τουσ. φανταστου τζινουσ ομωσ που εν τουσ ενδιαφερει καν η ποιηση, που εν εχουν κλιση ρε παιδι μου, εν τραβουν, να τουσ αναγκαζεισ να την μαθουν. οπωσ επαθαν πολλοι με τα μαθηματικα. στο τελοσ εμισησαν τα. ε προτιμασ να μισησουν την ποιηση? εν αμαρτια. αφηστουσ καλυτερα χωρισ να τουσ αναγκαζεισ να την μαθουν τζαι τζαιμε σωζεισ την κατασταση καλυτερα κατα την αποψη μου. παρα να την μισησουν εγω προτιμω απλα να αδιαφορισουν

  8. theloun as mathoun kalw, theloun as men mathoun

  9. Φιρφιρή

    τζαι εγώ είμαι της άποψης πως τα όσα μαθαίνουν τωρά στα σχολεία εν υπερ-αρκετά. Για να αποκομίσει κάποιος κάτι που την ποίηση τζαι τη λογοτεχνία (αλλά τζαι που οτιδήποτε άλλο) πρέπει να έσιει κόλλημα τζαι ώρα να αφοσιωθεί. Τζαι το κυριόττερο, πρέπει να θκιαβάσει πολλά πράματα.

    Θέλω να πω ότι η ποίηση εν ένας χώρος ανθρώπινης δραστηριότητας όπως ούλλοι οι άλλοι, τζαι μέσα σε τζείνο το χώρο υπάρχουν ομάδες, κλίκκες, αισθιτικές τάσεις κλπ. Το να διδάσκουνται ούλλα μαζί στο σχολείο εν σαν να λαλεί ότι η ποίηση εν ένας αυτόνομος χώρος που εκφράζει πανανθρώπινες αξίες.

    Αν αφήκουμε την ποίηση (τζαι τα μαθηματικά, τζαι την ιστορία) σε όποιο του αρέσκει εν πολλά πιθανόν να έχουμε λλίους αναγνώστες ποίησης, αλλά εννα έχουμε καλούς αναγνώστες.

  10. Να πω τζιαι γω τα δικά μου. Όντως οι καθηγητές εν μπορούν να παρέμβουν τζιαι πολλά στην προκαθορισμένη ύλη. Αν το κάμουν σε βαθμό αντιληπτό εννα φαν παρατήρηση το ελάχιστο ή καταγγελία που κανέναν γονιόν. (οι καταγγελίες για την ύλη εν συχνές).

    Μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα μελοποιημένα ποίηματα, ή μπορούν να εντάξουν κάποια στο μάθημα της έκθεσης (εμάς ας πούμε η δασκάλα μας έβαλλε να αναπτύσσουμε θέματα πάνω σε στίχους Σαββόπουλου).

    Τωρά έστω τζιαι τζιήνη η ποίηση που υπάρχει (εν είμαι σε θέση να πω αν είναι η καλλύττερη ή όι, γιατί εν έχω καμιά ειδίκευση στη λογοτεχνία) πολλές φορές σκοτώνεται που την αρκήν. εθθα ξεχάσω μιαν κατ’ ευφημισμό συναδελφο που δεν με αφηνε να νομιζω οτι ο ποιητης μπορει να λαλει ετσι οπως ενομιζα εγω τζιαι όι αλλιώς όπως ενόμιζε τζιήνη. Ώσπου στο τέλος είπεν μου ότι εγίνετουν τζιαι τζιήνο που ελαλούσα εγώ (μετά που λίες μέρες). Γιατί; Αλόπως ήβρε ότι τζιήνο που ελάλε τζιήνη αλλά τζιαι τζιήνο που ελαλούσα εγώ ήταν εξεταστικώς αποδεκτά. Γιατί νομίζω ότι εν έτσι που μετρούμε την ποίηση. Με τους πόντους στις εξετάσεις.

  11. nai re koumbare. en jien anaggi na kamneis tous mathites 4 ores tin eftomada poiisi, alla allaxe tin ili jie didaxe tin sosta. ginete na fefkoun oi foitites mas na paennoun exoteriko horis na ehoun to paramikro enavsma na katsoun na kamoun kati hrisimo? px, posoi kyprioi foitites otu londinou epian esto jie mia fora sto vrettaniko mousio, i esto se mian gallery. posi egorasan ena vivlio ektos tis ilis tous (jie men mou peite en para polli i yli) na dkiavasoun gia parti tous? en touti pou ehoun jie niothoun tin anaggi na diaplasoun to ithos tous. aman dosoume enavsmata esto kai aformes sto sholeio se kapioius enna kollisei jie os atoma tha einai kalitera alla jie oi koinonia kaliteri gennikotera

  12. Τούτο προσπαθώ να σου πω: αν δεν κάμεις την διδασκαλία πολλές ώρες δεν την κάμνεις σωστά. Αν θέλουμε απλώς να δώκουμε εναύσματα, τούτο κάμνυμε το ήδη. Δλδ τί άλλο χρειάζεται κάποιος για να καταλάβει αν τον τραβά ένα πράμα? (Εγώ είμαι της άποψης ότι άμαν εθκιάβασες Καβάφη τζαι εν σε τράβησε, τότες εν θα σε τραβήσει τίποτε αλλά υποκειμενικά τούτα 😛 )

    Τζιαι ενώ εν θέλω να λαλώ ότι εν ούλλα ρόδινα στα σχολεία, εσύ γιατί θκιαβάζεις? Πώς τα κατάφερες να έβρεις το δρόμο σου?Όσους αρέσκει τους μια τέχνη, ένας συγγραφέας, μια επιστήμη, πόθεν επιάσαν το έναυσμα?
    Συμφωνώ μαζί σου στο ότι εν λλίοι τζείνοι που θκιαβάζουν, αλλά εν ξέρω που πρέπει να αποδοθεί τούτο, τζαι εν ξέρω κατά πόσο πρέπει να θεωρείται καν πρόβλημα. Πολλά απλά εν άνθρωποι που τους αρέσκουν άλλα πράματα.

  13. perimene re koumbare.

    egw imoun agliko sholio jie ekamnamen ellinika gia A-level. o monos poiitis pou ekamamen itan o kavafis tora pou ton esinaferes. metrofillontas to vivlio ton elliniko irta se epafi me allous poiites. o enthousiasmos tis kathigitrias mas edose to enavsma se 3-4 pou mes tin taxi mas na psaxoun peraitero to thema. thymoume malista pou esizitousamen ton kavafi se ekdromi tou sholiou.

    meta sto panepistimio ekama course stin poiisi me ena kathigiti pou tou fkallo to kappelo. jie jinos emiise me stous agglifonous pou simera diavazw. an den itan omos jini i kathigitria, me 2 wres tin eftomada jie ton enthousiasmo tis propanton tipote den tha eginetoun. en touto pou ennow sosti didaskalia. o kathigitis na agapa jinon pou kamnei jie na to metadidi, oi na to paradidi.

    ethkiavazamen fonahta ton ilio tou apogevmatos stin taxi jie apaggele mazi mas giati to ixere pou poxo. ama vlepeis ton enthousiasmou tou allou gia kati mbaineis ki esy ston peirasmo na to dokimaseis. opos kai to psarema, kai to kynigi. allo na sou to lalei enas ahaparos jie allon kapoios pou zei gia to psari.

  14. Αμάναμου ρε Φιρφιρή τζιαι εχω κάτι υποψίες…. Επίενες ιδιωτικό… εισαι τζιαι πίτσιλλος…. ΕΝ ΦΑΝΤΑΖΟΥΜΕ η πορωμένη καθηγήτρια ναν η Γεροντίδου….

  15. Δεν είμαι σε θέση να θίξω ούτε δάσκαλο ούτε καθηγητή γιατί απλούστατα είμαι μαθήτρια ,και πιστεύω ότι είναι ΚΑΙ στο χέρι του εκπαιδευτικού να αγαπήσουν έστω και λίγοι μαθητές την ποίηση.
    Αλήθεια πόσοι φιλόλογοι ΞΕΡΟΥΝ να απαγγείλουν ένα ποίημα?.


Σχολιάστε

Kατηγορίες